Viipurin Kristuksen kirkastumisen kirkko

Kirkko rakennettiin 1787–89 ja 1795–97. Töitä valvoi kuvernementin arkkitehti Johann Brockmann. Sivualttarit olivat vihitty pyhän Nikolaoksen ja Jumalanäiti kaikkien murheellisten ilo -ikonin muistolle. Vuonna 1892 kirkosta tuli Suomen hiippakunnan katedraali.

Sodan aikana katedraalista evakuoitu esineistö jaettiin eri Suomen kirkkoihin. Riisan kokoelmiin kuuluu iso määrä kirkon sakraaliesineitä, ikoneja sekä tekstiilejä.

The church was built in 1787–89 and 1795–97. The work was supervised by Johann Brockmann, an architect of the government. The side-altars were dedicated to the memory of St. Nicholas and the icon “Joy of All Who Sorrow”. In 1892, the church became the cathedral of the Finnish Orthodox Diocese.

During the war, the items evacuated from the cathedral were deposited in different churches in Finland. The collections of RIISA include a great number of sacral items, icons and textiles from this church.

Tuomiokirkon ulkokuva, RIISA

Exterior of the cathedral. RIISA

Katedraalin sisäkuva, RIISA

Interior of the cathedral. RIISA

Rovasti Mikael Kasanski (1853–1921) oli Viipurin Kristuksen kirkastumisen esimies ja hengellisen konsistorion sekä kirkollishallituksen puheenjohtaja, RIISA

Dean Mikael Kasanski (1853–1921) was Superior of the Church of Christ’s Transfiguration and Chair of the Synodal Office. RIISA

Kirkossa vuonna 1922 keitetty pyhä mirha on edelleen käytössä Suomen ortodoksisessa kirkossa, RIISA

The holy myrrh that was prepared in this church in 1922 is still used by Finnish Orthodox Church. RIISA

Sakramenttilipas vuodesta 1753, RIISA

Tabernacle, 1753. RIISA

Kirkko vuonna 1989, Juha Lankinen

The church in 1989, Juha Lankinen

Translated by Kaija Anttonen.