Menu
FI|EN

Ajassa

Ortodoksinen kulttuuriperintömme 18. - 20.8.2017 Valamon luostarissa

Kieli ja uskonto jäsentävät ihmisen identiteettiä kaikissa kulttuureissa. Kansalliseen kulttuuriperintöön jokaisella on oikeus. Valamon opiston ja RIISAn kulttuuriperintöseminaarissa ortodoksisuutta peilataan mm. historian, kuvataiteen, kirkkoarkkitehtuurin ja -musiikin näkökulmista. Seminaari juhlistaa itsenäisen Suomen juhlavuotta ja 60-vuotiasta ortodoksista kirkkomuseota.

TERVETULOA!


Sissolassa Eeva Zittingin ikoninäyttely

RIISA osallistui Sissolan kesäjuhlaan 6.7.2017 Mekrijärvellä Ilomantsissa. Tilaisuudessa juhlittiin runonlaulaja Simana Sissosen (1786-1848) kotitalon siirtymistä jälleen suvun omistukseen. Simana Sissosta pidetään parhaana Suomen puolella asuneista runonlaulajista ja hänen merkityksensä uuden Kalevalan synnylle oli suuri. Sissolan pihapiiriin kuuluu kaksi harmaata asuinrakennusta, Simanan pirtti ja Iivanan pirtti.
Sissola on avoinna keskiviikkoisin klo 12-16 elokuun 15. päivään 2017 saakka. Sissolassa on tämän kesän ajan esillä myös joensuulaisen taiteilijan Eeva Zittingin maalaamia ekumeenisia ikoneita.


Pääsymaksu 12 €, lapset ilmaiseksi.
Avoinna ryhmille myös tilauksesta. Yhteydenotot: Irma Väisänen 045 261 6601.

_________________________________________________________________________________________________________

NÄYTTELYOPASTUS PÄÄSYMAKSUN HINNALLA KUUKAUDEN ENSIMMÄISENÄ KESKIVIIKKONA!

RIISAn avoimet näyttelyopastukset Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn ovat jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona klo 12 ja 17. Tällöin museo on poikkeuksellisesti avoinna klo 18 saakka. Opastus sisältyy pääsylipun hintaan. Ryhmäopastukset erikseen sovittavina aikoina. Seuraavat opastukset ovat keskiviikkona 2.8.2017. Tervetuloa!

Opastuskalenteri:

2.8.2017 Opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 12, opastus Kohtaamisia -näyttelyyn klo 17.

6.9.2017 Opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 12, opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 17.

4.10.2017 Opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 12, opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 17.

1.11.2017 Opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 12, opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 17.

13.12.2017 (joulukuun ensimmäinen keskiviikko on itsenäisyyspäivä) Opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 12, opastus Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyyn klo 17.

________________________________________________________________________________________________________

Lehdistötiedote
Julkaisuvapaa ke 10.5.2017 klo 11

KOHTAAMISIA – SUOMALAINEN USKO


Essi Renvall (1911-1979): Kirjailija Marja-Liisa Vartio, sekatekniikka paperille, ajoittamaton.

Länsimaisen kuvataiteen perusta on kristillisessä kuvastossa. Itsenäisen Suomen juh­la­vuonna RIISA tarjoaa kattauksen suomalaisesta uskosta. Kultakauden mestar­i­teokset ja modernismin värikylläiset tulkinnat kohtaavat RIISAssa vuosituhantisen bysanttilaisen uskon. Näyttelyn teokset ovat itäsuomalaisen suvun taidekokoelmasta, ja esillä on teoksia mm. Akseli Gallen-Kallelalta, Maria Wiikiltä, Juho Rissaselta, Mar­cus Collinilta, Inari Krohnilta ja Eero Järnefeltiltä.

Suomalainen yhteiskunta ja kuvataide ovat maallistuneet. Harva taiteilija markkinoi enää itseään kristillisen taiteen tekijänä, sillä teoksilla ei ole tarpeeksi ostajia. Tai­tei­li­jat ovat kuitenkin kautta aikojen ilmaisseet uskoa teosten tilaajista riippumatta.

Kohtaamisia-näyttelyn teemoja ovat sisäinen ja ulkoisesti näkyvä usko sekä kris­til­liseen perinteeseen kuuluvat tapahtumat syntymästä kuolemaan. Teoksissa sivutaan myös kansanuskoa ja kalevalaisuutta. Näyttely haastaa kävijät pohtimaan suo­ma­laista uskoa ja sen merkitystä omassa elämässä. Kohtaamisia-näyttely juhlis­taa RIISAn 60-vuotista historiaa.

KOHTAAMISIA – Suomalainen usko

12.5. – 30.12.2017

Tiistaista sunnuntaihin klo 10 – 16 (6.8. saakka)

Tiistaista lauantaihin klo 12 – 16 (8.8. alkaen)

Tiedustelut: museonjohtaja Teresa Töntsi, p. 040 865 0741 ja Mestarin jälki -kokoel­man tiedottaja Jussi Savolainen, p. 045 110 8698.

Mediakuvat: riisa.fi/fi/media/kuvagalleria

LUNKULAN RUKOUSHUONE -TEOS


Marcus Collin (1882-1966): Lunkulan rukoushuone, Salmi, pastelli paperille, 1927.

Vuoden 2017 aikana RIISA juhlistaa 60-vuotista historiaansa mielenkiintoisilla tari­noilla ja Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyssä ennennäkemättömillä nostoilla. Yk­si näistä on taiteilija Marcus Collinin (1882 – 1966) pastellityö. Teos on Suomen or­to­doksisen kirkkomuseon ystäväyhdistyksen kokoelma­lah­joitus RIISAlle vuodelta 2016.

Taitelija Collinin pastellityö esittää Salmin Mantsinsaaren seurakunnalle kuuluneen Lun­kulan rukoushuoneen interiööriä. Kristuksen kirkastumisen muistolle pyhitetyn rukoushuoneen ikkunasta kuvastuu Laatokan järvi, ja kuvakerronnassa ovat mukana myös pyhien ikoni ja metallinen tuohusjalka. Teos on päivätty vuodelle 1927. Sa­mai­se­na kesänä Collin oli työskentelemässä opiskelutoverinsa Grigor Auerin kanssa Valamon luostarissa.

Lunkulan rukous­huonetta esittävä pastellimaalaus on ainutkertainen dokumentti historiasta. Rukoushuone vaurioitui pahoin II maailmansodassa.

_________________________________________________________________________________________________________

Työmaalta löytynyt "siirtokuva" paljastui harvinaiseksi ikoniksi

Matti Pylkkönen Savon ammatti- ja aikuisopistosta oli oppilaineen paikalla opetustyömaalla, kun purueristeisiin kätketty esine napsahti imuputken päähän. Nykyään ikoni kuuluu Suomen ortodoksisen kirkkomuseon kokoelmiin. Kuva: Olli Herranen.

Keväällä 2012 kuopiolaisen puutalon remontin yhteydessä löytyi hyvin erikoinen pieni laudanpala. Sen toisella puolella oli selvä ihmishahmo.

Aluksi työmaalla ajateltiin, että kyseessä oli siirtokuva. Tarkemmat tutkimukset kuitenkin paljastivat, että kyseessä oli aito, temperalla maalattu ikoni lehtikultaisine sädekehineen. Maalausajankohdaksi arvioitiin 1800-luvun jälkipuolisko.

Erikoisinta ikonissa oli kuitenkin sen erittäin harvinainen aihe. Pyhä kuva esittää 1300–1400-luvuilla elänyttä Kornili Paleostrovilaista. Erakkomunkin tie vei Valamosta Suomen kautta Vienanmerelle ja lopulta syrjäiseen Äänisen saareen, jonne hän perusti edelleen toiminnassa olevan luostarin.

Mutta kuinka karjalaisen valistajan kuva kulkeutui Kuopioon? Sitä voidaan vain arvailla.

Eeva Lankolainen / Savon Sanomat 15.4.2017

Kornili Paleostrovilaisen ikoni on esillä RIISAn Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyssä ikonitaidetta esittelevässä salissa.

___________________________________________________________________________________________________

Korsun ovi: Apostolit Matteus, Pietari ja Tuomas

Suomen ortodoksinen kirkko talletti RIISAlle vuonna 2016 ikonin, joka on alun perin sijainnut luovutetun Karjalan, Salmin Pyhän Nikolaoksen kirkon ikonostaasissa. 1800-luvun loppupuolelta oleva ikoni on maalattu kultapohjalle ja tyyli viittaa ns. Peshekhonovin koulukuntaan. Peshekhonovin ateljee kehitti kullatulle pohjalle toteutetun ikonimaalauksen huippuunsa ja tyyliä kopioitiin laajasti. Ateljeen maalarit työskentelivät myös Laatokan Valamon luostarissa vuosina 1849–1876, mikä antoi leimansa ns. valamolaiselle ikonimaalaukselle.

Peshekhonovin ikoneissa käytettiin erilaisia kultaustekniikoita: kuvioiden pakottamista kultaan, boluskultausta ja seokseksi hangattua lehtikultaa. Niissä käytettiin myös runsaasti erilaisia ornamentteja, jotka tehtiin raaputtamalla tai maalaamalla väripinnalle. Tekniikat loivat mielikuvan metallisesta suojavaipasta eli riisasta ja värikkäästä emalikoristelusta. Akateemiseen tyyliin kuvatut pyhät henkilöt maalattiin kullatulle pinnalle temperalla tai sekatekniikalla useina kerroksina.

Salmin Pyhän Nikolaoksen kirkosta olevaan ikonostaasi-ikoniin on kuvattu apostolit Matteus, Pietari ja Tuomas. Talvisodan sytyttyä väestö ja irtaimisto jouduttiin evakuoimaan Karjalasta. Pyhän Nikolaoksen kirkon irtaimistosta saatiin evakuoitua osa, mutta esimerkiksi ikonostaasin kolmannessa kerroksessa, usean metrin korkeudella, oleva apostolien ikoni jäi paikalleen.

Ikoni näkyy ikonostaasin vasemmassa yläkulmassa.

Ikoni näkyy ikonostaasin vasemmassa yläkulmassa. Kuva: RIISA - Suomen ortodoksinen kirkkomuseo.

Neuvostosotilaat käyttivät ikonia sodan aikana korsun ovena. Ikoniin sahattiin oviaukko, jonka oikeassa reunassa näkyvät vielä saranat. Säppi on aikojen saatossa kadonnut. Ikonissa on kauttaaltaan useita luodinreikiä. Ikonin kaikista vaiheista ei ole tarkkaa tietoa, mutta sodan päätyttyä ikoni siirtyi jälleen Suomen ortodoksisen kirkon omistukseen. Ikoni oli talletettuna Iisalmen Evakkokeskukseen (myöh. Kulttuurikeskus Artos), kunnes kirkko talletti ikonin RIISAan keväällä 2016. Tänään apostoleja esittävä ikoni on nähtävissä Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyssä, ortodoksisen kirkon historiasta ja selviytymistarinoista kertovassa salissa.

__________________________________________________________________________________________________


RIISAN PIIRUSTUSKILPAILU:

RIISA järjestää kaikille ikäryhmille avoimen piirustuskilpailun teemalla JUHANNUS-juhlat. Saapuneista teoksista järjestetään näyttely RIISAn tiloissa 13.6.-31.8.2017.

OSALLISTUMINEN: Piirrä tai maalaa teos (max. A3-kokoinen paperi) ja tuo se RIISAan 30.4.2017 mennessä.
Teokset voi myös lähettää osoitteeseen: Karjalankatu 1, 70110 Kuopio.

Lisätietoja: info@riisa.fi | +358 206 100 266

Juhannus-juhlat piirustuskilpailu

_______________________________________________________________________________________________

PYHYYDEN PORTAILLA -NÄYTTELYJULKAISU

Odotettu julkaisu Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelystä on täällä!

Runsaasti kuvitetun 40-sivuisen julkaisun avulla näyttelykokemus syvenee, ja kirjasen voinapata myös matkamuistoksi. Teksti suomeksi, tiivistelmä englanniksi. Painettu Suomessa. Museokauppa Pikku-Bysantti, 10 e.

KIITOS Suomen ortodoksisen kirkkomuseon ystävät ry.

___________________________________________________________________________________________________________

UUTTA Pikku-Bysantissa!

RIISAn museokauppa Pikku-Bysantissa on nyt myynnissä käspaikkojen malleja. Pitkä, kapea, molemmista päistään samalla tavoin koristettu pyyheliina, käspaikka, kuuluu perinteisesti ortodoksisen karjalaisväestön esineistöön. Käspaikat kiehtovat yhä uudelleen uusia sukupolvia. Niiden perinne elää vahvana.

Perinteisesti malleja on kopioitu toinen toisiltaan ja vanhoista käspaikoista ruutupaperille piirtäen. RIISAn tekstiilikonservaattori Leena Säppi on laatinut selkeät mallit kuudesta erilaisesta etupistokirjonalla toteutettavasta käspaikasta. Kaksi mallia on peräisin RIISAn kokoelmista. Kolme on peräisin Viivi Hernbergin (os. Räbinä) vuonna 1936 opintoinaan Sortavalan seminaarissa tallettamasta ja piirtämästä käspaikkakokoelmasta.

Myynnissä ovat mallit: Laatokan linnut, kaksi erilaista elämänpuuta, toinen sopii aloittelijalle ja toinen kokeneemmalle kirjojalle, mallit Hyrsylästä ja Orusjärveltä, sekä tuulipaikka, muistiliina. Mallien ja ohjeiden avulla kokemattomampikin tekijä voi aloittaa käspaikkojen kirjomisen.

Pakkaus sisältää selkeän mallipiirroksen ja yleisohjeet yhden käspaikan valmistukseen, sekä tietoa käspaikan esikuvasta. Etupistokirjontapakkauksen hinta on 12 €.
Huom! Pakkaus ei sisällä kangasta eikä kirjontalankoja, niitä myy esimerkiksi Kuopion Nappi ja Nauha.

Malleja voi tilata myös sähköpostitse: info@riisa.fi (postikulut lisätään hintaan).

__________________________________________________________________________________________________________

Kyproksen tasavallan suurlähettiläs vieraili RIISAssa

Kyproksen tasavallan suurlähettiläs Evangelos Savva vieraili Itä-Suomen matkallaan RIISAssa. Tutustuessaan Pyhyyden portailla -näyttelyyn suurlähettiläs paljastui bibliofiiliksi. Museonjohtaja Teresa Töntsi esitteli hänelle kreikankielisen filokalia-teoksen ensipainosta vuodelta 1782. Laatokan Valamon igumeni Damaskin osti kirjan Ateenasta 1872.

Filokalia on kokoelma 300-1400-luvuilla eläneiden erakkojen mietteitä, jotka kokosi yhteen Makarios Noteras (1749-1809). Pyhä Nikodimos Pyhävuorelainen viimeisteli tekstit julkaisukuntoon, ja teos julkaistiin kreikaksi ensi kerran Venetsiassa 1782.

__________________________________________________________________________________________________________

RIISA SAI MIELENKIINTOISEN TOIMEKSIANNON

Etelä-Savon kulttuurirahasto myönsi Valamon luostarille 17.5.2016 apurahan luostarin käspaikkakokoelman dokumentointi- ja luettelointihankkeeseen. Suomen ortodoksisessa kirkkomuseossa RIISAssa käspaikat tutkitaan, luetteloidaan ja valokuvataan. Luetteloinnista vastaa tekstiilikonservaattori Leena Säppi. FM Ilona Lipatova kääntää käspaikkoihin kirjotut venäjän- ja ukrainankieliset tekstit sekä kuvioihin liittyvää symboliikkaa alan venäjänkielistä kirjallisuutta hyödyntäen. Amanuenssi Henna Hietainen valokuvaa tekstiilit.

Valamon luostarilla on hieno ja monipuolinen käspaikkakokoelma. Siihen kuuluu yli 250 tekstiiliä. Karjalainen nimitys käspaikka tulee sanoista käsi ja paikka (=liina, huivi). Käspaikka on pitkä, kapea ja useimmiten päistään koristeltu pyyheliina, jolla on arkisen käytön lisäksi ollut karjalais-ortodoksiseen kulttuuriin ja etenkin ikoneihin liittyvä merkitys. Vastaavanlainen rituaaliliina tunnetaan laajalti muuallakin, ja sen juuret ulottuvat tuhansien vuosien takaisiin alkuperäiskansojen uskomuksiin.

Valamon käspaikkakokoelmasta on aiemmin luetteloitu 1990-luvun alussa Suomen ortodoksisessa kirkkomuseossa 90 käspaikkaa, joista osa on peräisin Laatokan Valamosta. Luostari on täydentänyt kokoelmiaan aktiivisesti etenkin 1900-luvun alkupuolelle ajoittuvilla käspaikoilla, jotka ovat peräisin lähinnä Venäjältä ja Ukrainasta.

Luetteloitavia käspaikkoja on toteutettu eri kirjonta- ja kudontatekniikoilla. Niissä on näyttäviä revinnäiskirjontoja sekä hienoja ja harvinaisia pitsejä. Valamon luostarin kokoelma avaa karjalaisten käspaikkojen rinnalle uuden värikkään maailman. Symboliikka on osin yhteistä, osin erilaista karjalaisen käspaikkaperinteen kanssa. Esimerkiksi Ukrainassa koiranheisipuu on suosittu käspaikka-aihe. Koiranheisi symboloi muun muassa naisten kauneutta, terveyttä, toivomuksia, kestävyyttä ja vahvuutta. Myös unikkoja käytetään runsaasti Ukrainan kansanperinteessä: unikko suojelee perhettä ja kotia. Linnut, kuten kyyhkyset, kukot ja riikinkukot ovat yhtä rakkaita ja suosittuja kuva-aiheita niin Karjalassa, Venäjällä kuin Ukrainassakin.

Kun kissa pesee kasvojaan on odotettavissa vieraita. Teksti on sekoitus vanhaa venäjän murretta ja ukrainaa.

__________________________________________________________________________________________________

LEHDISTÖTIEDOTE 9.5.2016

Suomen ortodoksisen kirkkomuseon ystäväyhdistys on tehnyt ensimmäisen kokoelmalahjoituksen Ortodoksiselle kirkkomuseolle RIISAlle. Yhdistyksen hankkimat ikonit on liitetty osaksi Suomen ortodoksiseen kirkkomuseon säätiön kokoelmia. Kristus Kaikkivaltias ja Pyhittäjä Johannes Paljonkärsinyt -ikonit ovat nähtävillä RIISAn Pyhyyden portailla -päänäyttelyn ikonitaidetta esittelevässä salissa, toteaa amanuenssi Henna Hietainen. Pyhittäjä Johannesta esittävä ikoni on aiheeltaan harvinainen, eikä vastaavaa ole RIISAn kokoelmissa. Kristus Kaikkivaltias -ikonin suojana on metallivaippa eli riisa.

Pyhittäjä Johannes kilvoitteli 30 vuotta Kiovan luolaluostarissa paastoten ja kantamalla kahleita. Hänen kerrotaan haudanneen alaruumiinsa lattian hiekkaan suuren paaston ajaksi eli neljäksikymmeneksi päiväksi. Näin hän vapautui ruumiillisista kiusauksista. Pyhittäjä Johannes kuoli 31.7.1160 ja hänen pyhäinjäännöksensä ovat Kiovan luolaluostarissa. Sieltä on peräisin myös yksi RIISAn vanhimmista tekstiileistä, papin kaulan ympäri kantama jumalanpalvelusvaate, epitrakiili. Venäläistä barokkia edustava ikoni ajoittuu 1700-luvulle.

Ystäväyhdistyksen tarkoituksena on tehdä tunnetuksi ja tukea RIISAaja sen toimintaa sekä lisätä tietoa ortodoksisesta kirkkotaiteesta ja -kulttuurista. Ystäväyhdistys järjestää luentoja, seminaareja ja konsertteja sekä tukee RIISAn tutkimus-, konservointi-, julkaisu- ja näyttelytoimintaa sekä kulttuurikasvatustyötä. Lisäksi yhdistys avustaa kirkkomuseon kokoelmien kartuttamisessa. Yhdistyksen vuosikokous valitsi puheenjohtajakseen Kansaneläkelaitoksen entisen pääjohtajan Jorma Huuhtasen.

__________________________________________________________________________________________________________